Seekor Harimau Tidak Akan Merendahkan Martabatnya Untuk Menangkap Seekor Cicak

Seorang TUA Yang Mencari Erti Kehidupan.

Saturday, 31 March 2012

Oh Ibu

Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….
 
Pernah kite melihat bila Ibu mengalirkan air mate? Ibu org yg melahirkan dan membesarkan kite.
Ibu engkaulah permate hatiku..
Ibu..........
Jasa mu tiada bandingnye.
Ingatlah Ibu yg tercinte.
Sayang Ibu..
 
 
Ingatlah selagi ade Ibu sayangilah Ibu dan jagelah Ibu dengan penuh kasih dan sayang.
Janganlah apabila Ibu sudah tiada baru kite menyesalinya..
 
Al-Fatihah kepade sesiapa yg sudah ketiadaan IBu.....
 
Jangan lupe ke sini 'Bersama SYIRIA '  

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Thursday, 29 March 2012

JUPE

Hari niee cadangnye nk bergosip sikit pasal artis. hehe...
 
Sedang baik punye belek peper td trnmpak satu tajuk dlm paper tu. 
Ha nie pasal seorg artis negare jiran kite iaitu negare INDONESIA artis yg dimaksudkan adlh JUPE..

seksi ke sekse nie...

 
 
Artis nie dikatekan bercinte dngn seorg pemain bola sepak yg berasal dr ARGENTINA namun dikatekan tdk mendapat restu keluarge dan akhirnye mereke berpisah.
 
Dikatekan juga keluarge JUPE mahu menjodohkannye dengan   seorang USTAZ. 

Ketike ditemu bual JUPE berkate beliau tidak akan menutup aurat dan mengubah penampilan seksinye sekalipun berkahwin dngn USTAZ. Beliau mahu bkal suaminya itu menerime dirinye yg mendedahkan aurat dngn seadanya. Beliau menambah, die hanya akan menutup aurat kerane TUHAN tetapi bkn kerane suaminya USTAZ.
 
Hahaha apa yang Amin hairfan skg nie adelah, mane mai USTAZ yg mengong nie.. Haha.. 
 
Semoge JUPE sedar ape yg dilafazkannye tu adlah salah.. Hehe..
 
Ok sebelum korang cau dari BLOG aku nie meh p sini kite gosip pasal SYIRIA  'BERSAMA RAKYAT SYIRIA

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Wednesday, 28 March 2012

Makan, Jual Daging Rakan

Perkare paling menjiikkan yg berlaku di MOSCOW. Seorang lelaki membunuh dan memakan rakan minumnya selepas die dan rakan minumnya kehabisan makanan dalam satu pesa Arak.
 
Lelaki itu mengaku menikam kawannya, melapah dan memasak dan memakan rakannya itu. Keesokannya lelaki itu membawa lebihan daging rakannya ke pasar dan menjual daging iu dengan menyatakan itu adalah daging babi. 
 
Seerong saksi memberitahu beliau membeli daging itu tanpa mengesyaki ape2. Namun semasa memasaknya daging itu mempunyai bau yang sediki berlainan. Walaupun agak curiga namun beliau tetap memakannya dan ternyata rasanya juga agak berbeza dari daging babi yang dimakan. 

Beliau kemudian membawa sedikit sampel daging itu kepada rakannya untuk dilakukan ujian dan rakannya mengesahkan bahawa itu adalah daging  manusia dan bkn daging babi seperi yg disangke.
 
Lelaki itu membawa daging itu ke balai polis dan polis membuat serbuan ke rumah suspek yg disyaki dan menemui kepale mangsa didalam peti sejuknya dan lebihan organ mangse di dalam stor simpanan lelaki terbabit.
 
Sungguh menjijikkan dan meloyakan. Itulah yg berlaku apabile dah mabuk Arak... adoiiiiii
 

Ok geng jgn lupe kesini untuk mengetauhi info Rakyat Syiria ok..... 'RAKYAT SYIRIA'
 

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Saturday, 24 March 2012

Besday

Hari nie xde pon yg best nk post.. cume post kali nie mungkin spesel sikit. coz post kali nie ditujan kepade kwn baik Amin.. kwn baik ke? tah la hantam jela.. ok... 


kite nyanyi sikit kat die..

Allah selmatkan kamu,
Allah selmatkan kamu, 
Allah selmatkan muiz anak ismail mokhtar,
Allah selmatkan kamu.....


ok nie kek hg smpn elok3 ok.. 
ok klu blh wish die kat sini k? Tok Edi Sakai

peacee yoowww
 

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

INI ADE SATU CERITE

Assalamualaikum  



Luangkan mase kamu 60 saat je yg mungkin blh mengubah hidup korang untuk selamenye.
Tak tau la betoi ke tak korang nilai sendiri la. 
 
Sewaktu aku muda aku selalu terpikir dan berangan untuk mengubah dunia. Tetapi bile aku semakin berumur sedikit ak terfikir mungkin aku tak dapat mengubah dunia jadi ak mengambil keputusan untuk mengubah negara aku. Bile aku semakin tua aku rase mungkin ak tak boleh mengubah dunia dan negare jadi aku terfikir mahu mengubah bandar aku sahaja. Tetapi bile semakin tua ak berase aku mungkin tak boleh mengubah dunia, negare dan bandar aku jadi aku bercadang mahu mengubah keluarga ku dahulu. Malangnya bile aku semakin tua aku terfikir aku sudah tak mampu mengubah dunia, negare, bandar dan keluargaku. Jadi aku mengambil keputusan untuk mengubah diriku sahaja kerana aku sudah semakin tua.
 
 
Kemudian aku tersedar tentang satu perkare. kalaulah aku mengubah diriku dahulu semase mude mungkin aku mampu mengubah keluarge, bandar, negara dan dunia semase aku tua. 
 
SESAL DAHULU PENDAPATAN MENYESAL KEMUDIAN TIADA GUNENYE..
 
...  

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Friday, 23 March 2012

PEJUANG

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA
Amin rase trtarik hari nk kongsi cerita pasal PEJUANG ISLAM
Nasir Subhani seorang mujahid Islam dari negara Iran. Sebelum berlaku Revolusi Islam ala-Syiah di Iran, Iran merupakan negara yang dikuasai oleh umat Islam Sunni. Beliau dilahirkan pada tahun 1951 di Iran dan menuntut ilmu dengan ramai ulama' besar Sunni di Iran dalam pengajian Islam.

Beliau kemudian mengasaskan Gerakan Dakwah dan Perubahan Iran, gerakan yang sama seperti Ikhwan Muslimin di Mesir dengan dibantu beberapa para pendakwah dari Kurdistan Iraq dan Iran. Karya dan tulisan As-Syahid Sayyid Qutub dan Abul 'Ala Al-Maududi banyak mempengaruhi pemikiran perjuangan beliau. Subhani ditangkap oleh pihak berkuasa Iran pada tahun 1989 dan dihukum gantung sampai mati pada pagi Hari Raya Aidiladha tahun 1990 dalam usia 39 tahun.

Perlu diingati bahawa Revolusi Iran berlaku pada tahun 1979. Kenapa pihak berkuasa Iran menjatuhkan hukuman mati kepada pejuang Islam Iran ini jika mereka mengakui sebuah negara Islam? Anda tertipu lagi.
 INILAH NASIR SUBHANI
Untuk info selebihnye boleh kesini  Bersama Rakyat Syiria
THANKS SUDI BACE
  

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Thursday, 22 March 2012

SyAiR

SyAiR kHaS bUaT rAkYaT sYiRiA


kau adalah seorang penyair biasa
di tengah masyarakat yang di ambang binasa
namun dari selatan kau terima perutusan
berita kemunculan nabi akhir zaman
di tanah Aqabah kau berjanji setia
menjunjung tauhid dengan apa saja cara
lidah penamu menjadi panah berbisa
senjatamu yang paling utama
dengan syairmu, kau perjuangkan agama
dengan puisimu, kau buat Nabi gembira
demi cinta, kau rela berkorban apa saja
jiwa, harta, airmata, jasad dan nyawa
di Badar, di Uhud, kau ada bersama
membangkitkan semangat para perwira
namun di medan peperangan terakhir
dugaanmu yang paling getir
di tengah kekalutan
engkau laungkan,
"Kemenangan atau syahid!"
kausaksikan teman-temanmu gugur satu persatu
dalam pertempuran yang sungguh meruntun kalbu
tibalah masa untuk kau sambut panji-panji amanah
engkau gembira rela menjunjung titah
lalu kau bersyair, didengar semua
membangkitkan semangat para perwira
di depanmu musuh beratus ribu
tidak kau gentarkan lagi
tujuanmu satu
redha Tuhanmu:
kemenangan atau syahid!
"aku telah bersumpah, wahai diri
majulah ke medan juang
tetapi kenapa kulihat kau menolak syurgawi?
wahai diri, walaupun kau tidak tewas dibunuh,
kau tetap akan mati
masanya sudah tiba untuk kau mengecap impi
jika jejak sahabat-sahabatmu kau ikuti
jadilah engkau perwira sejati."

 LaGu KhAs BuAt RaKyAt MaLaYsIa ( OpEn YoUr EyEs)
 Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..
 
LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Wednesday, 21 March 2012

KRISIS DI SYRIA



Ape khabar semua pembace yg budiman................
hhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmm......
Hari ni ape kate kite luangkan sedikit mase untuk ambik port sikit pasal hal nie... Sebolehnye kite jgnlah buat tak tau tentang bende sekeliling kite nie....
Semua pernah dengar pasal pembunuhan di SYRIA? 
Ramai umat ISLAM dibunuh secare beramai2 kat sane tu. diaorg berjuang bermati-matian untuk mempertahankan tanah air dan agame mereke dari dicerobohi oleh musuh2 ISLAM.. Mereke mengangkat senjate berperang berhabisan sehingga nyawa mereke menjadi pertaruhan untuk kebebasan mereke sendiri. Sampai bile kite selaku rakyat MALAYSIA nk pejam mate buat tak nmpk jer...
Kamu semua tau mereke semua berperang dengn sape?
Mereke berperang dngn musuh ISLAM yg dari dulu bencikan kite............................
Mereke disane adelah AHLI SUNNAH WAL JAMAAH Mereke diserang oleh golongn SYIAH............ Yg dri dulu kite tau sngt benci dngn kite semua.........
okkk kalau nk tau lebih lanjut tentang SYRIA boleh ke sini    http://www.facebook.com/pages/Rakyat-Malaysia-Bersama-Revolusi-Syria/308664102508100

BISMILLLAHHIRAHMANIRAHIM.............. YA ALLAH YA TUHANKU ENGKAU SELAMATKANLAH RAKYAT DAN UMAT ISLAM SI SYIRIA DARI TERUS MENJADI MANGSA KEKEJAMAN MUSUH AGAMA MU YA ALLAH, ENGKAU HANCURKAN LAH MUSUH ISLAM YA ALLAH, ENGKAU KUATKANLAH SEMANGAT PEJUANG-PEJUANG ISLAM DISYRIA DALAM MENHANCURKAN MUSUH-MUSUH MU........ SEMOGA PERJUANGAN MEREKA DIBERKATI DAN DIREDHAI OLEH MU YA ALLAH........ AMINNNNNNNNNNNNNNNNNNNN....

AL FATIHAH KEPADA MEREKA YANG TELAH TERKORBAN.........................................................
LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Saturday, 17 March 2012

SEKS ORAL PUNCA KANSER MULUT?

 
 
 
Dalam satu kajian yg dilakukan di LONDON mengatakan bilangan kes kenser mulut semakin meningkat. Hal ini dikatekan disebabkan oleh pengamalan seks oral....
sebelum ini kanser mulut hanye dikaitkan dngn amalan merokok dan mengambil arak secara berlebihan.
 
 Menurut  kajian yg dilakukan penghidap kanser mulut kini adalah dri golongn yg lebih mude dan tidak merokok.
Hah tak merokok pon blh kne kenser mulut k... jgn main2..
Bahaye kot.  So jgnlah amalkan seks ORAL nie kerane trbukti akan memudaratkan kesihatan..



ok see u..............................................................




 
 

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Friday, 16 March 2012

SEJARAH GRIK





MENURUT sejarah, orang yang mula membuka Gerik ialah Tun Saban iaitu anak Tun Perak, Bendahara Kesultanan Melaka pada awal kurun ke-16. Semasa kejatuhan kerajaan Melaka ke tangan Portugis, Tun Saban berhijrah ke Hulu Patani sebelum berpindah ke Belum, Gerik. Beliau menjadi ketua masyarakat di Belum.


Gerik bersempadan dengan Negeri Reman di Utara Semenanjug. Raja Reman menceroboh ke Gerik dan menawan Klian Intan dan Kroh (Pengkalan Hulu). Menjelang kurun ke-19, sebahagian besar daerah Gerik ditakluki Raja Reman. Pada tahun 1902, sistem pemerintahan beraja di Reman dihapuskan oleh kerajaan Siam dan Gerik menjadi jajahannya.

Namun, pada 9 Julai 1902, kerajaan Siam membuat perjanjian dengan kerajaan Inggeris untuk menyerahkan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Perjanjian itu ditandatangani di Bangkok oleh Sir John Anderson (Gabenor Negeri-negeri Selat).

Antara syarat perjanjian menuntut kerajaan Siam menyerahkan semua Gerik yang diambil Raja Reman kepada Perak. Istiadat penyerahan Gerik berlangsung di Kroh pada 16 Julai 1909.

Kira-kira seratus tahun dahulu, tempat sekarang yang dikenali sebagai Gerik masih diliputi oleh hutan belantara dan masih terletak di bawah pemerintahan Raja Reman.

Dalam tahun 1870 beberapa orang datang dari Patani mengikut Sungai Hangai lalu membuka hutan di Kuala Sungai tersebut untuk dijadikan kampung. Mereka diketuai oleh Tok Ad (Tok Saad).

Tidak beberapa lama kemudian, Raja Reman yang juga mengguna gelaran Tuan Jagong, datang berburu gajah di Gunung Tujuh berhampiran Kuala Kenderong. Mereka mendengar cerita bahawa tidak jauh dari situ terdapat sebuah kampung di tengah-tengah hutan.

Ketika Raja Reman tiba di kampung terbabit, baginda mendengar bunyi pelik dari celah rumpun buluh. 
agaknye nila buluhnye yea?....hehe
 
Baginda kemudian memerintahkan orangnya supaya memagar kawasan berkenaan dan menggalinya bagi merungkai misteri bunyi terbabit.

Setelah habis digali, maka kelihatan berpuluh ekor dekan sedang mengerit (memakan) umbi buluh. Oleh sebab umbi buluh itu sangat keras, maka terbitlah bunyi yang berkerit-kerit.

Raja Reman kemudian menamakan tempat itu Kampung Gerit. Sebutan Gerit itu dipakai beberapa lama tetapi orangnya kemudian mengubah sebutan dan ejaan daripad Gerit kepada Grik, kemudiannya menjadi Gerik seperti yang digunakan sekarang.

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

Thursday, 15 March 2012

MENUNGGU SAAT



Sedar atau tidak usia kite semua semakin meningkatkan? Kenapa kite mcm tak kisah hal mcm nie yea?
Daripada seorang bdk kecil yg tak tau menahu hal dunia kite semua membesar dan menjadi seorang yg arif dan tau hal selok belok dunia.
Setuju tak klau Amin kate kite nie sebenarnye rndukan zaman silam kite????
Zaman kite bersekolah sememangnye zaman yg paling happy dlm hidup kite. Kenakalan kite menjadi kenangan untuk disemat didalam hati,
Kenangan semasa bersekolah bersame kawan kite kekal didalam ingatan.
Semuanya kite semadikan dlm diri kite, setiap saat dan ketike apabila kite mengimbau kenangan ini, pasti air mata mengalir deras seperti sungai. 
Setiap detik dilalui bersama terase begitu indah. Tapi bile sampai waktunye kite mesti berpisah. 
Antara sedar atau tidak kite semua telah jauh berbeza antara satu sama lain.
Kenangan hanya tinggal kenangan. 
Kenangan bersame SAHABAT pasti tidak akan kite lupekan...
 

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

PERNAH TAK KITA TERFIKIR???



Pernah tak kite pegi hospital melawat org yg sedang nazak, maknenye dlm keadaan yg kritikal la.
Apa yg kite rase????????
Org kate bkn Amin kate, org kate org malaysia ni baik hati..
betoi ke ni??????

Pernah tahu atau amik tau pasal ni tak??
Atau sesaje buat tak tau....

Setiap senyuman mereka ini yg terukir adalah daripada setiap titis darah yg anda dermakan.............
Apa kite tnggu lagi............
Jom derma DARAH!!!!!!

JOM MENDERMA DARAH... ANDA MAMPU MENGUBAHNYA...........................
LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

RESULT SPM?


Kepada yg telah tamat sekolah dulu tu ingt tak time nk amik result SPM.
Hahahahaha.
Hanya tuhan kan dlm hati kite ni mcm mana

Ade yg sampai nk kene serangan jantung.
Debaran hati pon semakin kencang. Tapi bile kite dah dapat result tu hati kite automatik legakan...

Mcm diaorg ni seronok je dpr result yg cemerlang.
Lepas SPM nk kemana pulak????? hah?????? mestilah semua nk ke UNIVERSITI kan..
Mesti semua nk berjaya

Bile dah habes belaja mesti kite nk keje best2kan??????

Mesti nk segak2kan pakai baju kemas2 semua. Tapi kite kne ingt??????????
sape yg telah banyak bekorban untuk kite sampai kite berjaya.. siapa??
jgn kite buang mereka seperti ini......

jagelah mereka supaye mereka dpt meniti hari tua dngn hati yg senang dan gembira....
jadilah seorg yg brtnggjwb pada ibu dan bapa....

LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

PERCAYA KEPADA KEMAMPUAN DIRI.



PERCAYA KEPADA KEMAMPUAN DIRI.
SEBELUM PERCAYA KEMAMPUAN ORG LAIN.
LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN

MABUK APA?



Pernah dengar tak org kate mase mude ni la kite nk enjoy semua. Mase nilah kite nk merasei nikmat yg ade kat dunia ni
Nanti dah tue tak boleh dah nk merase ni semua. so mase mude la kite ennjooyyyy.
Pernah tak kite dngr mase mude la kite nak buat segala yg jahat2 supaye nanti kite tak rugi sebab dah dapat merasai semuanyakan?
Pernah tak dengar org kate nanti dah tua2 baru la taubat cuci tangan , pergi masjid sembahyang bayak2.
Betol ke mase mude kite perlu enjoy sepuas-puasnye?


Nak yg macam ni ke?? enjoy dengan setiap tegukan atau nak yg macam ni.....
INGATLAH AJAL TAK KIRE MUDE KE TUA OKKKKKKKKKKKKKKK...........
LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN


LIKE kalau suke n jgn lupe LIKE Fanpage AMIN